måndag 30 mars 2015

Alla litterära referenser i Lost

Bildkälla

Jag såg nyligen om serien Lost. Åh gud som jag älskade den när den gick på TV och så engagerad jag var i alla karaktärerna och deras liv. En riktigt lyckad serie som dessvärre sköt sig själv i foten efter de första säsongerna och bara sket i alla förklaringar och all logik. Men jag gillar den ändå. Den har något visst även om den tappar otroligt mycket under tiden.

Hur som haver så snubblade jag igår över ett test på Buzzfeed där man kan testa hur många böcker man läst av alla de böcker som läses i Lost eller som de refererar till på olika sätt. Trodde inte att det var så många böcker! Men det sker ju en hel del diskreta referenser som man inte reagerar på om man inte vet vad det är för bok som åsyftas. Jag har säkert missat en hel massa referenser på böcker jag inte läst. En hel del böcker läses ju också, Sawyer är ju en riktig bokmal till exempel och Desmond pratar ju en hel del om Charles Dickens.

Jag hade inte läst så många av böckerna på listan och insåg att det är väldigt många klassiker med som jag faktiskt vill läsa. Får försöka ha dem i åtanke i framtiden.

Här hittar ni testet: How many books from "Lost" have you read?

4 kommentarer:

  1. Jösses, var det så många böcker? Hade nästan kunnat tänka mig att se om Lost bara för att se det själv, men jag blev så irriterad mot slutet så jag tror jag hoppar över det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev också förvånad! Kändes som väldigt många böcker men kan tänka mig att det finns en hel del mer diskreta referenser. Förståeligt, slutet var faktiskt ingen höjdare ;)

      Radera
  2. Vad kul med alla bokreferenserna! Jag tänkte inte alls på det när jag såg serien (men nu såg jag iofs bara de första säsongerna och det för väldigt väldigt länge sedan) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte inte så mycket på det heller, visst var jag medveten om att det fanns en hel del bokreferenser men inte fullt så många.

      Radera