måndag 23 april 2012

Tre korta recensioner

Har nyligen läst tre böcker som jag kände att jag inte tänkte så mycket kring, så det fick bli tre korta recensioner istället.

I häxjaktens skugga, av Sarah Singleton
En ungdomsbok som kanske aningen missvisande tycks handla om häxjakt. Visserligen helt historiskt korrekt men det är väl mer fokus på kättare än något hokus pokus (även om sådant också förekommer). Boken är bra men karaktärerna berörde mig inte så mycket och jag kände att jag inte riktigt kom in i boken. Men en helt okej bok för slöläsning.

Sankta Psyko, av Johan Theorin
En bok om förskolepedagogen Jan som tar ett jobb på ett dagis bredvid ett säkerhetsklassat sjukhus för psykiskt sjuka våldsbrottslingar. Jag hade nog väntat mig något annat av boken men tyckte ändå om den. Slutet kändes dock... ja, kanske lite snopet. Egentligen inte chockerande eller förvånande, men ja snopet är nog det bästa ord jag kan komma på.
En bra bok som gav lagom spännande läsning under påsken! Ett extra plus för bra beskrivningar av situationerna och miljön, man fick en bra överblick över hur det såg ut.

Alexandras rum, av Anna Mattsson
En bok om misshandel och sexuellt utnyttjande inom familjen. En hemsk bok om övergrepp på barn där vi får följa lilla Alexandra under hennes uppväxt då hon ständigt utnyttjas av sin styvfar. Titeln Alexandras rum anspelar på hennes mest innersta och i boken förs en intressant diskussion kring hur hennes eget rum invaderas när styvpappan släpps in i rummet utan Alexandras tillåtelse. Det blir på detta sätt mycket tydligt hur han förstör hennes allra innersta och det som utgör hennes egen person. Det är en väldigt bra metafor som blir tydlig och samtidigt fruktansvärt hemsk. Jag stör mig emellertid en aning på att metaforen myntas av en treåring. Jag tvivlar på att en treåring skulle föra de resonemang som Alexandra i början av boken gör. En bra bok om en hemsk uppväxt.