måndag 25 mars 2013

Gilla Hata horan, av Johanna Nilsson

Varning för vissa spoilers!

Gilla Hata horan handlar om de två kompisarna Jonna och Gloria. Under en fest får Gloria dansa med skolans coolaste kille Robin men allting spårar ur och snart börjar det skrivas elaka saker om Gloria på facebook och bilder på henne skickas runt. Jonna vill göra något åt situationen och bestämmer sig för att hämnas.
----------------------------------------------------------------------------------

Jag gillade den här boken. Den tar upp ett viktigt ämne och ser detta ur flera perspektiv. Johanna Nilsson visar att allting inte alltid är som det ser ut och jag gillar hur hon leker med rollerna bödel och offer. Hon får på detta sätt verkligen fram hur lätt allting kan förändras och hur lite det krävs för att man ska bli utsatt för illvilliga rykten.

Jag gillade vidare också karaktärerna. Jag fastnade främst för Jonna men känner att all bakgrund vi får av henne, med hennes situation hemma, bygger upp för att vi ska lära känna hennes situation lite bättre än vad vi sedan gör. Jag upplever lite att Nilsson plockar fram Jonna och låter oss lära känna henne, för att sedan hastigt dra bort henne från oss igen. Jag hade velat veta mer om Jonna.
Jag förstår emellertid varför Nilsson gör på detta sätt och det är såklart väldigt lyckat att byta berättarperspektiv i denna berättelse då detta på flera sätt är avgörande för att bokens twist ska funka.

Just bytet av berättarperspektiv är en av bokens styrkor. Det är verkligen lyckat att hoppa mellan karaktärerna och få en inblick i deras tankar. Dels för att förstå dem och dels för att vi ska kunna se deras förändring. Det skulle dock vara spännande om Nilsson lade lite mer utrymme till att låta oss höra karaktärernas tankar, vilket det skulle finnas möjlighet till med tanke på hur kort boken är. Den skulle lätt kunna vara ca femtio sidor till och fortfarande vara lättläst.

I slutet av boken kan jag dock känna att det hela blev lite överdrivet. Övertagning av skolan och törnekronor av glasbitar. Det känns liksom lite väl mycket och jag upplever inte att det är helt realistiskt heller. Och såklart irriterar jag mig en aning på att vi inte helt får veta hur det slutar däruppe på taket och det stör mig alltid att lägga undan en bok där man inte vet vad som hände i slutet.

Men allt som allt är detta en väldigt viktig liten bok som borde läsas av många, många personer, främst då de som har koppling till skolan. En läsvärd bok som är väldigt tankeväckande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar