torsdag 7 februari 2013

Uppdatering från Ryssland!


Ja det har hänt en hel del i Anna Kareninas Ryssland sedan uppdateringen i måndags! Jag känner att jag får spurta lite här på slutet om jag ska hinna läsa den innan fredag nästa vecka.

Keira Knightley som Anna Karenina
Hur som haver så har jag nu kommit fram till sida 504 och därmed läst mer än hälften av boken. Det händer faktiskt en hel del hela tiden men ändå kan jag inte komma ifrån att vissa partier känns långtråkiga. Jag tror att det främst beror på att jag har svårt att förstå deras funktion. Till viss del ger de såklart en bild av olika karaktärer men jag tycker ändå att de kunde ha förkortats en hel del. Det känns liksom inte jättespännande att läsa om Levins tankar kring lantlivet igen och igen och igen (och sedan lite till), utan dessa typer av partier hade istället kunnat kortas ner lite grann.

Det är svårt att vidare diskutera innehållet eftersom att det har hänt mycket som är väldigt avgörande för berättelsen och som har utgjort typiska "point of no return" ögonblick, varför det känns alldeles för spoilande att gå in på dem. Jag kan i alla fall säga att jag efter ungefär 400sidor i berättelsen började tröttna så smått på Anna som karaktär, vilket inte är speciellt lovande med tanke på att det är långt kvar till slutet. Jag har inte tröttnat på boken i sig, som fortfarande är fantastisk om än något långrandig ibland, men Anna känns mest förvirrad och smått irriterande för tillfället.

Kitty gillar jag däremot mer och mer för varje gång hon kommer in i historien. Hon är så underbart naiv och god. Det ska bli spännande att se svenska Alicia Vikander spela henne!

Alicia Vikander i rollen som Kitty.
En uppdatering till hade jag tänkt klämma in nästa vecka men sedan blir det en recension av boken, för jag hoppas att jag hinner läsa ut den innan nästa helg. Just nu känns det lovande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar