tisdag 22 januari 2013

Två korta recensioner

Han bara slog och slog, av Éléonore Mercier
Jag blev inte så vidare imponerad av den här boken. Den föll mig helt enkelt inte i smaken riktigt.
Den tar såklart upp en mycket viktig fråga och skildrar den delvis på ett intressant sätt, men jag tyckte inte om upplägget alls. Boken består nämligen av korta fraser från människor som ringer för att anmäla eller få råd kring våld i nära relationer. Jag upplevde att det blev lite avhugget. Jag förstår såklart att det kommer fram ett tydligt budskap här och att det delvis visar likheter men också skillnader mellan människor som är utsatta för våld i nära relationer, men samtidigt blev det lite hackigt, lite oavslutat.
En viktig bok, men med ett upplägg som inte var min kopp te.

Finn din energikod, av Sanna Ehdin
Jag gillar Sanna Ehdins entusiasm och positiva inställning! Har läst en av hennes tidigare böcker och denna följer lite samma tema. Men jag måste säga att det blev lite långrandigt här och där när det kom så många begrepp från fysiken, naturkunskap var inte mitt starka ämne så jag blev lite uttråkad där i mitten av boken. Men överlag var den riktigt spännande, har börjat tänka jättemycket på vad som sas om andningen och har börjat försöka andas mer genom näsan vilket tydligen ska vara bra.
En intressant bok med många roliga fakta och peppande texter!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar