onsdag 29 februari 2012

I häxornas tid av Maj Bylock

I häxornas tid är en samlingsvolym för böckerna Häxprovet, Häxans dotter och Häxpojken. Sammanfattningvis kan sägas att Maj Bylock är precis så bra som jag minns henne från min barndom. Hon skriver på ett vackert och lagom beskrivande sätt. Jag känner kylan i fingrarna när Anneli är ute i vintern och pulsar i snön och jag känner hur hennes hjärta bankar hårt i bröstet när Ylva ska avrättas för häxeri. Maj Bylock är kort sagt en enormt bra författare som förtjänar all respekt!

Häxprovet - Annelie träffar i denna bok Ylva när hon flytt iväg från sitt brinnande hem och efter detta drabbats av minnesförlust. Ylva tar hand om Annelie och låter henne bo i sin stuga i skogen. Men Ylva tar hand om andra också. Folk från byn kommer till henne för att få hjälp med ryggskott, ont i magen och bölder. Annelie får då lära sig hur man botar olika åkommor. Men en dag anklagas Ylva för att vara häxa och hotas av att brännas på bål!
Häxprovet är en lysande inledning till denna serie och liksom Annelie bekantar vi oss här med Ylvas alla metoder för att bota och läka. Men Bylock låter oss också få veta att dessa kunskaper kunde leda till olycka under denna tid. Som jag tidigare sa, man känner Annelies lycka, hennes förvirring och hennes kärlek till Ylva. Annelies skräck är läsarens skräck. En väldigt bra skriven bok som bör följas av de andra böckerna i serien, stående för sig själv kan boken annars tyckas allt för oavslutad.

Häxans dotter - I den andra boken om Annelie får vi följa henne när hon flyr från byn och försöker söka skydd från de som jagar henne därifrån. Hon möter sin bror men måste snabbt fly vidare för att undvika Ylvas öde. Hon bor inne i skogen och möter där en man som spelar lika vackert som Näcken...
Häxans dotter är nog min favorit i serien då vi här får möta en äldre och mer mogen Annelie som noga övervägar vilka vägar hon ska gå i livet. En av vägarna leder till kärleken och man glädjs här med Annelie men anar också faran som Bylock låter veta är att vänta, förr eller senare.

Häxpojken - Den tredje boken i serien handlar om Annelies son Ulv som växer upp i tron om att han är som alla andra. Han börjar emellertid ana att hans mor inte säger honom hela sanningen om sitt ursprung...
Häxpojken är den boken jag tycker minst om i serien hittills. Jag saknar Annelie som tidigare varit huvudperson och då jag nu vant sig vid en mer mogen Annelie irriterar jag mig lite på den naiva Ulv. Men boken är inte alls dålig för det! Det är en bra bok även om den inte är den starkaste i serien. Ett stort plus för boken är återseendet av Annelies bror!

Nästa bok i serien är Häxguldet!

4 kommentarer:

  1. Åh, jag älskade den här serien när jag gick på mellanstadiet. Läste böckerna hur många gånger som helst. Roligt att höra att de fortfarande håller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med, minns att jag verkligen sögs in i den här serien och kunde läsa om den direkt när den var slut ;)

      Radera
  2. Jag tokälskade också denna serie på mellanstadiet. Den innehöll både historia, kärlek och spännande hemskheter. Jag hade en liten skräckperiod då och älskade all övernaturlig litteratur. Kul att veta att det nu finns en samlingsvolym! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, den har många delar och jag förvånades lite nu över hur bra romantiken (som främst kommer fram i andra boken) beskrivs för att anpasssas för bokens målgrupp. :)

      Radera