fredag 3 februari 2012

Månadens Boktips!

Jag har denna månad valt att tipsa om en bok som handlar om förintelsen, med anledning av att det nyligen, den 27:e januari, var den internationella minnesdagen för förintelsens offer. Datumet kommer sig av att Auschwitz befriades den 27:e januari, 1945.

... vad mina ögon har sett
, av Magda Eggens och Rose Lagercrantz

... vad mina ögon har sett är en väldigt välskriven men kort bok om Magda Eggens egna upplevelser då hon skickades till förintelselägret Auschwitz tillsammans med sin syster.
Det är en välskriven bok som beskriver författarens känslor under denna hemska tid men även hur hon själv reflekterar över sina upplevelser i efterhand och hur hon aldrig kommer att glömma vad hon varit med om och vad hon har tvingats se...

Detta är en av de bästa böcker jag någonsin läst kring detta ämne och jag rekommenderar den verkligen till alla som vill få en ökad förståelse för denna ofattbara tidsperiod i historien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar