torsdag 23 februari 2012

Hej Bokkonsument

Hundra år efter alla andra bestämde jag mig för att fylla i denna:

Senast lästa: Ödets hav, av Elisabet Nemert
Senast köpta bok: Böcker som förändrade världen, av Andrew Taylor
Senast lånade bok: Rädda Ophelia, av Mary Pipher
Senast fådda bok: Oliver Twist, av Charles Dickens

Favoritbokhandel: Hrm, har nog ingen riktig favorit. Tycker om en mindre affär som ligger inne i stan, men vad den heter minns jag inte...
Favoritbibliotek: Jag tycker nog faktiskt mest om det lilla biblioteket på orten jag växte upp. Det är litet och mysigt med en väldigt fin barnavdelning!
Antal lånekort:
 Tre stycken, två till stadsbibliotek och ett till universitetsbiblioteket
Använder som bokmärke: Ihopvikta papperslappar eller "riktiga" bokmärken. Egentligen skulle jag använda riktiga bokmärken lite oftare, men har för få och läser oftast för många böcker samtidigt ;)

Favoritfärg på bok: Detta är nog inte så viktigt för mig, men om jag får välja så skulle jag nog säga riktigt gamla böcker som är röda eller blå.
Favoritmat/snack vid läsning: Någon slags plockmat, nötter, godis eller liknande.
Favoritdryck vid läsning: Te! Den självklara drycken till läsning! Eller eventuellt vatten om man läser och solar samtidigt.
Favoritställe att läsa på: I soffan, uppkurad med en tjock filt.

På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Det är ju flera böcker samtidigt men sida 248 i I djävulens spår av Jean-Christophe Grangé.
Den här boken köper jag till en förälder: Till mamma skulle det nog bli något med lite romantik för det är hennes melodi, förmodligen något av Nora Roberts. Till pappa? Jag skulle nog undvika att köpa böcker till honom för det är inte riktigt hans kopp te...
Den här boken köper jag till min bästa vän: Hrm... något historiskt runt medeltiden tror jag... Men någon specifik kan jag inte komma på...
Den här boken köper jag till en partner: Någon humorbok av David Batra exempelvis

Favoritgenre: Oj vad svårt... Nej jag kan nog inte välja, det beror ju alldeles på humör, men definitivt inte deckare i alla fall.
Favoritformat: Inbundet får det nog bli, men pocket har också sin charm.
Författarfavorit: En hel hop! Kan nämna några som Jonas Gardell, Astrid Lindgren, Mari Jungstedt (vet att jag nyss skrev att jag inte gillar deckare, Jungstedt är dock ett undantag), Suzanne Collins, Mariette Glodeck och såklart William Shakespeare.

Den tjockaste bok jag läst: Hrm, skulle kunna vara Det andra könet av Simone de Beauvoir, den var ju faktiskt rätt lång vill jag minnas.
Den tunnaste bok jag läst: Förmodligen lär det vara någon barnbok som man läste när man lärde sig läsa, kanske någon bok om de två fåren Bu och Bä?

Favoritljud när du läser: Helst knäpptyst, jag har nog lättare att leva mig in i boken då.
Favorittidning: Tidningar är nog inte riktigt min grej, saknar dock premunationen på DN som gick ut för ett tag sedan.
Prenumererar på: Ingenting.
Favoritbokblogg: Usch vad svårt att välja, har en lista med länkar här till höger på bloggar som jag besöker ofta, bland dessa är Beasbokhylla, BokDjungeln, Bokmilaskogen och Saras perspektiv några av dem som jag läser varje dag.

Mitt bästa bokminne: Åter igen en mycket svår fråga. Ett av dem kan vara första gången jag läste Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij - den öppnade en ny värld av litteratur för mig.
Senaste bokfyndet: Nybakat hembakat av Anna Braw på bokrean, blev hungrig bara jag tittade på omslaget :)
Senaste impulsköpta bok: Häxkonster och kärleksknep av Ebbe Schön som slank ner när jag redan tyckte att det var slutköpt på bokrean för detta år.
En bra bok att ge bort: Något som kopplar till något personligt, antingen för personen själv eller utifrån mitt eget förhållande till personen som ska få boken.
Bokgenre som jag undviker: Deckare, men av någon konstig anledning har jag gett mig den på att läsa lite deckare nu...

Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Jag känner nog aldrig att jag inte vill ha dem längre utan de står kvar i bokhyllan i alla fall. Blir det brist på utrymme i bokhyllan kanske jag får ha en annan taktik.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Genom bloggen, vilket är halva orsaken till att den finns ;)
Så här sorterar jag min bokhylla: Pocketböcker står på egna hyllor och inbundna på andra men annars står de utefter höjden på boken.
Nästa bok jag ska läsa: Jaa, så var det där med att välja något ur högen igen ja... det kan nog bli Rädda Ophelia, av Mary Pipher.

2 kommentarer:

  1. Jag råkade hitta en bok av Jean-Christophe Grangé på en bokoutlet i somras (inte läst än), sedan upptäckte jag att en av mina favoritfilmer, De blodröda floderna, bygger på en bok av honom. Vad jag egentligen vill fråga är: Skriver han bra? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just "I djävulens spår" var väl kanske inte min favoritbok men det berodde mest på att jag tyckte att han drog ut på den onödigt mycket. Men jag gillade hans språk som är lättläst men utan att tappa i beskrivningar och så gillade jag verkligen hur han byggde upp storyn, så ja jag skulle säga att han skriver bra även om just "I djävulens spår" var lite onödigt lång :)

      Radera