tisdag 13 december 2011

Böcker om Lucia

Idag är det ju Lucia och jag kom att tänka på att det nog finns ett stort hål i det ämnet gällande böcker jag läst. Försökte leta rätt på några men hittade besynnerligt få böcker som hade någon koppling till Lucia. Hitta dessa tre böcker, för olika åldrar och med olika perspektiv.

Bild härifrån
För de yngre kan man läsa om Kalle som också vill gå med ljuskrona på huvudet och skrida fram som Lucia, men trots att han blir framröstad av kompisarna säger läraren och rektorn nej. Kalle som lucia, av Anette Skåhlberg.

Bild härifrån






För den som vill veta lite mer om själva traditionen kan man läsa mer om legenden Lucia i Angelo Tajanis bok Varför firar vi Lucia? Boken tycks ha många kopplingar till det italienska ursprunget.


Bild härifrån


Sist men inte minst hittade jag en ungdomsbok av Cannie Möller - Lucia. Den femtonåriga Lucia träffar en dag Jimmy och de blir kära i varandra. Men Lucia är adopterad och mörkhyad, vilket Jimmys kompis Håkan inte uppskattar. Håkan organiserar rasistiska demonstrationer samtidigt som Lucia ska vara lucia i ett antirasistiskt luciafirande. Under luciafirandet ställs allting på sin spets. Lucia beskrivs som en stark ungdomsroman som är väl värd att läsas så därför passade jag för att reservera den genast på biblioteket!

Har ni läst någon bra bok som har kopplingar till Lucia? Tipsa mig i sådana fall mer än gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar