lördag 3 december 2011

Julcitat - 3:e december

"... vi åt kvällsmat vid fällbordet i köket. Det var ljus på bordet och en väldig massa mat, men jag åt nästan bara skinka. Och så gröt förstås. Ifall jag skulle få mandeln. Men det fick jag inte. Vi har en dräng här i Mellangården som heter Oskar. Han tycker så mycket om Agda som är vår jungfru. Den som får mandeln i gröten blir säkert gift under nästa år. Och tänk, mandeln hade gått mitt itu, och Oskar och Agda fick var sin bit. Oj, vad Lasse och Bosse och jag skrattade. Agda blev arg och sa att alltihop var nog ungarnas påhitt. Men inte kunde vi hjälpa att mandeln gick mitt itu.
Vi rimmade till gröten också. Lasse rimmade så här:

Mandeln den gick mitt itu,

Agda blir nog Oskars fru.

Tänk, så bra påhittat! Men det tyckte inte Agda."

Mer om oss barn i Bullerbyn, av Astrid Lindgren (s. 15).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar