tisdag 13 december 2011

Julcitat - 13:e december

Återfinns här

"Och du blev inte Stockholms Lucia i år heller? Kajsa, Kajsa, hur sköter du dig egentligen? Att döma av det fotografi, du skickade mig, är du ackurat så ljuv och vän, som man kan begära av en ljusdrottning. Hade du inte ställt upp till tävlan, sa du? Nå, skyll dig själv då, att det inte blev du, som fick fara genom stan i går kväll i hängsmycke och vit kaninpäls.
Här i huset lussade vi rätt så eftertryckligt. Vår Luciabrud var Alida, iförd sin bästa vita nattsärk med brodyr. Jag har ju nog egentligen föreställt mig, att en Lucia skulle vara något sprödare, att hon åtminstone inte borde väga
över nittio kilo, men det kan ju vara någon gammal vanföreställning jag har, som jag väl får försöka få bukt med. Hur som helst så var det riktigt hemtrevligt att väckas av Alidas djupa om än något falska brösttoner, när hon klämde i med "Sankta Lucia, ljusklara hägring", så att taket höll på att lyfta sig, och bli serverad starkt kaffe och färska saffransbullar och pepparkakor på sängen."

Britt-Mari lättar sitt hjärta, av Astrid Lindgren (s. 72)

Bild härifrån
Jag gillar verkligen traditionerna kring Lucia och förstår inte varför somliga vill ta bort dem. Lucia är ju ett ljus i mörkret när det är som alla mörkast, som ett tecken på att julen närmar sig.




Hoppas att ni allihop haft en lika härlig Luciamorgon som Britt-Mari! Själv var jag i kyrkan igår och såg och lyssnade till Lucia och den vackra kören. Och ikväll blir det definitivt lussebullar och glögg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar