lördag 24 oktober 2015

Babyrace: På smällen av Katerina Janouch

Babyrace: På smällen är fortsättningen på Babyrace och precis som titeln antyder har det här gått vidare från babyrace till graviditet. Vi får åter träffa vännerna Emily och Sandra men de befinner sig nu i olika delar av livet och har ibland svårt att hitta vänskapen i detta. Sandras karriär har tagit fart och hon får det ena prestigefyllda uppdraget efter det andra medan Emily är singel och gravid och hon vet inte hur hon ska kontakta pappan till barnet. Det som tidigare var en töntig tävling om att bli först med att bli mamma har plötsligt tagit en högst verklig vändning för Emily.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den andra boken i Katerina Janouch nya serie Babyrace är lika lättsmält som den första. Visst blev det i första boken lite töntigt med tävlingen om att bli först att få barn. Lite omoget och larvigt. Men jag gillade ändå bokens många humoristiska sidor. Lika roligt tycker jag nog inte att det blir i På smällen men det är ändå många roliga situationer och jag gillar Janouch sätt att beskriva graviditeten. Hon gör det på ett förstående men ändå roligt sätt.

För mig blir bokens huvudperson Emily och jag har lite svårt att fortsätta engagera mig i Sandra. Kanske var det så redan i första boken. Jag upplever nog att Emily blir lite utav en huvudperson även om Sandra såklart också har en stor roll i böckerna. Kanske beror det mest på att jag fastnar mer för Emily och allt som händer i hennes liv jämfört med Sandras. Det känns också som att de där riktigt humoristiska situationerna främst uppstår kring Emily - både i första och andra boken. Jag gillar här också att vi får se mer av Emilys expojkvän som jag fastnade för redan i första boken.

Jag kan dock känna att det går lite väl bra för alltför många av bokens karaktärer. Alla tycks lyckas med sina projekt och blir sådär äckligt rika och lyckade. Det känns inte riktigt realistiskt men jag sväljer det. Det här är trots allt ingen djup drama, det är feel good-litteratur som inte alltid behöver vara så himla realistisk - syftet är trots allt främst att roa för stunden och det lyckas Babyrace: På smällen med.

Jag kommer definitivt att läsa fortsättningen!


Babyrace : På smällen. Författare: Katerina Janouch. Förlag: Bokfabriken (2015).
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar