lördag 31 oktober 2015

Villette av Charlotte Brontë

Lucy Snow är en ung kvinna som är ensam i världen och försöker ta sig fram efter bästa förmåga i 1800-talets London. Hon har ingen familj eller inkomst och bestämmer sig för att genomföra en resa med båt till kontinenten som tar henne till det fiktiva Villette. Hon får där en anställning som lärarinna i engelska på en flickskola. Skolans föreståndarinna har ett ständigt öga på Lucy och hon möter en del motstånd som protestant i den katolska skolan. Hon möter också kärleken men det är inte fullt så okomplicerat som man skulle kunna tro.

 --------------------------------------------------------------------------------
 
Villette är en underbar roman med ett förtjusande vackert språk. Jag älskar hur Lucy resonerar med läsaren och berättar sin historia för oss med inlevelse och värme. Det är som att få brev av en kär, gammal vän som berättar om sitt liv långt borta. Ibland blir vissa partier långtråkiga och jag har svårt att riktigt känna intresse för alla delar i Lucys liv men de andra delarna väger upp detta. Att läsa Brontës Villette känns som att ha en brevvän där jag ständigt längtar efter nästa brev.

Det finns också många intressanta karaktärer utöver Lucy. Jag gillar bland annat Polly och Graham och relationen dem emellan. Deras åldersskillnad som till en början sätter lite käppar i hjulet och deras samspel är underhållande att läsa även om jag till en början tycker synd om Polly som får möta Grahams nedlåtande kommentarer. Lucys egen del i den här relationen är också något som Brontë beskriver på ett mycket bra sätt.

Brontë är överlag väldigt bra på att beskriva de känslor som gömmer sig bakom fasaden. Det märks att hon har öga för att se de sociala konstruktioner som samhället byggs upp av och som vi människor rätar vårt beteenden efter. Jag gillar hur hon låter Lucy verka i detta och föra sina resonemang med läsaren. Det känns ofta så på pricken och även om boken har några år på nacken är mycket såklart aktuellt även i dagens samhälle.

Jag älskar också omslaget till denna nyutgåva av boken. Så vackert. Som en tavla. Jag skulle vilja samla de böcker Modernista släppt med liknande omslag. De känns fantasifulla och tidslösa på något sätt. Väldigt vackra och dekorativa i bokhyllan minst sagt.

Jag har faktiskt inte läst Jane Eyre (även om jag inser att jag måste göra det framöver efter att ha läst Villette) så detta är den första boken av Charlotte Brontë som jag läser. Det är en trevlig ny bekantskap. Villette skapar verkligen suget efter mer av samma sort. Jag vill fortsätta att hänföras av Brontës språk och berättarförmåga. Och chansen är stor att Villette kommer att läsas igen.

Stort tack till Modernista för recensionsexemplaret!



Villette. Författare: Charlotte Brontë. Förlag: Modernista (2015).
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Den här ska jag läsa denna månad, verkar så himla bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något att se fram emot! :)

      Radera