lördag 1 mars 2014

Bara vanligt vatten, av Kajsa Ingemarsson

Stella Friberg skriver sin sista bok i en framgångsrik deckarserie. Men hon som tidigare haft så lätt för att skriva har plötsligt fått skrivkramp och varje rad kräver stor ansträngning. Samtidigt tvingas hon renovera hela lägenheten på grund av ett vattenläckage och bor i ett kaos. Pojkvännen Fredrik vill att de ska gå vidare i deras relation och flytta ihop men Stella är inte så säker på vad hon vill. Allting är upp och ned och deadlinen för boken kommer allt närmare.
----------------------------------------------------------------------------------------

Till en början hade jag extremt svårt för Stella. Hon är så fruktansvärt dryg och nedlåtande mot alla människor omkring sig. Det blir snabbt tydligt att hon har mycket elitistiska tankar och att hon främst umgås med en viss typ av människor. Först tänker jag att berömmelsen har stigit henne åt huvudet men snart får hennes tankar en förklaring i hennes uppväxt och hur hennes föräldrar ser på andra människor.

Boken är ganska lagom underhållande men blir lite väl långdragen. Vissa bitar är mer intressanta än andra men jag tror att jag har lite svårt att ta till mig boken på grund av Stella som karaktär. Hon faller mig inte riktigt i smaken och är alldeles för högdragen.
En del av boken som jag tyckte drog ned den lite var de långa utdragen från Stellas bok, det blir liksom lite irrelevant. Vissa bitar förstår jag såklart syftet med eftersom att de följer Stellas liv också, men det blir lite väl mycket utdrag ur boken. De hade kunnat kortas ned lite.

En väldigt rolig del av boken är annars just författarbiten, skapandet och hur karaktärer kan vilja gå en helt annan väg än vad författaren vill. Det är roligt för att man känner igen sig och för att det också får mig att fundera över hur mycket Kajsa Ingemarsson tagit ur sitt eget författande och vad som är uppdiktat.

En bra bok som kunde ha kortats ned aningen då vissa bitar blir för långdragna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar