torsdag 13 februari 2014

Borde Hermione ha valt Harry?

Emma Watson som Hermione Granger
J.K. Rowling gick ju nyligen ut i en intervju och sa att Hermione egentligen borde ha valt Harry och att det är tveksamt om Ron skulle kunna göra Hermione lycklig. Personligen tycker jag det känns fel att säga att det slut man själv skrivit egentligen inte överensstämde med karaktärernas personligheter. Har man skrivit ett visst slut så har man. Dessutom hoppades jag alltid på att det skulle bli Ron och Hermione i slutändan. Och vart försvann plötsligt Ginny? Passar inte hon och Harry tillsammans nu när Hermione egentligen borde ha fått Harry? Och varför diskuteras i sådana fall inte Harrys "felval"?

Mest av allt irriterar det mig att det ska diskuteras vem Hermione skulle ha blivit ihop med eller inte, för hon är inte en karaktär som är beroende av vem hon i slutändan gifte sig med. Det finns så mycket mer kring henne som karaktär. När man tänker efter så känns det bara dumt att hänga upp sig på en sådan sak med tanke på hur självständig hon är, hur lite hon är beroende av andra och hur bra hon klarar sig på egen hand. Vem av Ron eller Harry hon passar bäst med känns helt irrelevant såhär i efterhand för det är inte det hennes resa handlar om. Hon har så många andra kvaliteter än att bara vara någons fru.

Jag kan också känna att Hermione är en karaktär som stått över sådant. Samtliga kvinnliga karaktärer i Harry Potter är väldigt självständiga och starka. Deras utvecklingar och historier handlar inte om vem de är kära i, vem de ska gifta sig med eller vilken kille som är kär i dem. Deras historier handlar om modet att vara sig själv och att stå upp för det som är rätt och de slåss mot ondskan på precis samma villkor som samtliga män i böckerna. Därför kan det faktiskt störa mig att J.K. Rowling nu ska diskutera vem Hermione borde ha gift sig med eller inte, för det diskuteras inte om någon av killarna valde rätt. Om Hermione nu borde ha varit med Harry kunde ju lika gärna fokus legat på vem Harry skulle ha valt? Men istället blir det tjejen som skulle ha fått någon annan och det känns som att det blir så endast för att Hermione är just tjej.

Vad tycker ni? Tolkar jag in för mycket i det kanske? Bör man som författare tala om att man "ändrat" sig angående slutet på sina böcker? Är det intressant att veta vem Hermione egentligen "borde" ha valt? Jag känner mig väldigt skeptisk till det.

8 kommentarer:

  1. Jag störde mig oxå massor på hennes utlåtande om Harmonie, jag håller med dig. Harmonie är en stark självständig flicka/kvinna som inte behöver en man som hjälper henne eller för att bli lycklig och hon hade kunnat bli tillsammans med och gifta sig med en helt okända bi karaktär lika gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det känns så onödigt att spekulera i hennes val av partner när det inte alls var relevant för karaktären huruvida hon var kär i den eller den.

      Radera
  2. Hm, jag tycker inte att Hermione borde ha "valt" någon alls. Hon känns inte som någon som behöver någon annan för att känna sig fulländad, hon är fulländad i sig själv. Hela det där sista kapitlet om vad som hände sedan tycker jag var en besvikelse, ätligt talat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig. Tyckte det sista kapitlet kunde ha strukits helt faktiskt. Det blev för mycket pluttigull för min smak.

      Radera
  3. Där satte du verkligen huvudet på spiken. Jag har tyvärr inte läst hela Harry Potter serien utan mer varit den som vuxit upp med filmerna(som jag istället sett massor med gånger). Så himla onödigt att ens gå ut med ett sådant statement från Rowling sida. Är hon inte nöjd med det hon skapat liksom? Också helt onödigt att säga att hon "valt" fel. Som om man väljer den man blir kär i. Nej, kändes väldigt dumt av Rowling faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Hon kunde ju ha hållit det för sig själv om hon nu kände så. Det känns som att det är konstigt att vilja ändra sitt eget slut och även konstigt att lägga fokus på vem Hermione borde ha valt eller inte då hennes karaktär är så mycket större än så.

      Radera
  4. Naild it! Jag håller absolut med dig. Jag tycker aldrig att det har funnits några som helst romantiska vibbar mellan Hermione och Harry, de har mer varit som syskon. Det var dock lite så i sjunde filmen, dansscenen. Jag trodde att de skulle kyssas där och blev helt livrädd, haha!

    Tycker också det känns konstigt att hon kom ut och har ändrat sig så många år efter sista boken och tjatar om det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det är ju just det att de varit som syskon för varandra som gör att det kändes helt naturligt att Hermione valde Ron, som hon ju faktiskt haft något på gång med hela tiden enligt mitt tycke. Ja usch, jag gillade inte den scenen alls haha.

      Ja men verkligen, hur är det relevant nu? Känns jättekonstigt att vilja ändra sitt eget slut.

      Radera