fredag 22 juli 2011

Enligt Maria Magdalena, av Marianne Fredriksson

Vi får följa Maria Magdalenas uppväxt och liv, hennes syn på Jesus och hur hon skriver sitt eget brev med sin uppfattning av Jesu budskap. Hon färdas tillbaka i tiden för att minnas allt som hänt och hur det verkligen var, vad Jesus egentligen sa och hur relationen mellan Jesus och henne såg ut, vilket tidigare censurerats av de manliga lärjungarna.

Maria Magdalena har alltid varit en av mina favoriter bland bibliska karaktärer och således är detta en väldigt intressant bok att läsa. Maria Magdalenas syn på saken borde ha publicerats redan från början. Jag gillar verkligen denna fiktiva Maria som Fredriksson målar upp! Maria är här en person som säger vad hon tycker och inte konstrar utan ser det naturliga i allting. Även Jesus blir en person som är mer naturlig än vad han vanligen framställs.

Det är även intressant att se hur de manliga lärjungarna framställs ha någon slags avundsjuka gentemot Maria Magdalena då hon här är den som är närmast Jesus. Således tycks de vara aningen kritiskt inställda till hennes berättelser om Jesu ord. En av mina favoritdelar av boken är när Maria Magdalena berättar för Paulus om sina upplevelser och Paulus medger att han tror att hon talar sanning men samtidigt säger att det aldrig kan tryckas i skrift, då folket inte skulle acceptera det.

En intressant bok som jag bar med mig ett tag. Väldigt många fascinerande nya infallsvinklar som är värda att tänka över.

Det är också intressant att jämföra denna med bibeln som jag för tillfället bläddrar igenom rätt ofta. Mycket kontraster men också mycket likhet. Fredriksson har kort sagt gjort ett enormt bra arbete och hon har verkligen fått mig att få nya tankar och uppfattningar om Maria Magdalena. Det var verkligen på tiden att hennes historia berättades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar