fredag 30 januari 2015

Horungen, av Donya Wihbi och Ingrid Carlqvist

Donya kommer till Sverige som åttaåring då hennes pappa kidnappar henne. Hon hade ett liv med sin mamma hemma i Libanon men hennes pappa tvingar med henne till Sverige och väl där börjar ett liv av psykisk och fysisk misshandel med ständiga förnedringar från både pappan och hans nya hustru.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Horungen är en viktig självbiografi som ger inblick i både barnmisshandel och hur situationen kan se ut då en förälder kidnappar sitt barn. Jag gillade främst hur relationen mellan Donya och hennes mamma berättas, då deras relation är väldigt väl beskriven och man får en förståelse för Donyas känslor inför sin mamma och hur deras relation trots allt blir väldigt komplicerad när de skiljs åt.

Jag störde mig ibland på en del upprepningar och att det flera gånger hände att det beskrivs som att det var första gången något hände trots att det redan beskrivits ha hänt i kapitlet innan. När det gäller självbiografier har jag dock lite högre tolerans för sådant då jag brukar anta att det kan ha att göra med att vi missar vissa bitar som personen inte velat berätta. Samtidigt kan jag tycka att ordval ibland skulle kunna ändras för att undvika sådana saker.

Jag gillar upplägget i Horungen där slutet också blir en början, samtidigt som man väver in bakåtblickar då Donya kontaktar sina syskon. Boken är, enligt Donya själv, ett försök att förhindra att något liknande händer något annat barn och det lyser igenom på många sätt men utan att bli för mycket. Man har hållit en bra balans vad gäller det.

Överlag är detta en bra bok, men kanske lite slätstruken bland självbiografier med liknande historier. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör det men jag blir aldrig helt gripen av boken även om historien såklart är hemsk och något som inget barn borde uppleva.

Det har tydligen blivit ett himla rabalder om boken och huruvida den är sann eller inte, bland annat har Donyas pappa påstått att det mesta i boken är lögn. Oavsett vilket, så för Donya fram en viktig historia och uppmärksammar en stor problematik. Hon har också fått mycket uppmärksamhet i media, här kan ni se en intervju med henne i Tv4 Nyhetsmorgon.


Horungen Författare: Donya Wihbi Förlag: Lind & Co (2012)
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar