tisdag 20 januari 2015

Folk av en främmande stam, av Louise Boije af Gennäs

Varning för avgörande spoilers!

Folk av en främmande stam är den tredje boken i Louise Boije af Gennäs trilogi om ett gäng vänner i medelåldern och vad som händer dem mellan år 2000 och 2010. I denna sista bok är det mycket som förändras men samtidigt utforskar författaren också djupgående vänskapsrelationer och vad som egentligen består när allting har fallit.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Så har vi då kommit fram till den allra sista delen i denna trilogi som har varit lite ojämn. Den första boken var lite seg i starten men tog sedan fart och jag föll direkt för karaktärerna och deras relationer till varandra. I andra boken vacklade jag. Det blev väldigt tungt och utdraget. Men samtidigt fanns där guldkorn som ändå gjorde att jag ville veta mer om de här människorna och jag blev därför glad när så äntligen den tredje och sista delen kom ut - Folk av en främmande stam.

De här böckerna lever på porträtten av karaktärerna och deras relationer till varandra. Det handlar väldigt mycket om hur de utvecklas var för sig och tillsammans. I andra boken försvann Sanna som jag fascinerades väldigt mycket av. Jag tror att det hade funnits mer att ösa ur i den bäcken och istället för Sanna fick vi Sannas dagbok vilket jag inte var så förtjust i.
I den tredje boken är Sanna fortfarande väldigt närvarande, inte minst i Victors och Livs liv. Victor försöker gå vidare och skapa ett nytt liv åt sig men påminns ständigt om hur livet kunde ha varit. Victor genomgår i denna bok en utveckling som jag inte helt tror på. Det känns inte riktigt trovärdigt och han faller lite platt för mig.
Annars är det Liv som är i fokus i denna bok. Liv är den karaktär som jag gillar minst men hon är ändå mer intressant i denna bok än vad hon varit i de tidigare. Jag tycker om hur hon börjar umgås med Sannas föräldrar som till en början inte vill finnas mer men som sedan känner att de har något att leva för.

Relationen mellan Victor och Liv upplever jag emellertid som väldigt krystad. Det blir för mycket utav en helomvändning för min del. Och lite kan jag också känna att Liv kanske skulle få fortsätta att vara barnlös och gå mot strömmen vilket hon alltid varit nöjd med tidigare. Och det här med att Victor ska vara begravd med sina två fruar - nja, jag vet inte. Det var inte riktigt min kopp te. Ungefär som när han kopierade upp Sannas dagbok och gav ut till hela gänget.

Pella och Stefan fortsätter med sina äktenskapsproblem och nu känns det lite tjatigt. När de så blir sams så blir det problem på nytt - över en liten skitsak och då känner jag att det faktiskt räcker. De här karaktärerna kunde ha haft mycket mer intressanta händelser och funderingar kring sig än vad de får här.

Sedan har vi då Jalle som aldrig tycks bli lycklig men som här både når botten och kommer tillbaka igen. Till och från i de här böckerna känner jag att vi skulle kunna få veta lite mer om Jalle. Det känns som att vi vet allra minst om honom. Och ändå händer det en hel del spännande saker omkring honom. Det känns också ganska självklart att vi i den här boken ska få se en uppgörelse mellan Jalle och Victor och den är nödvändig för att vi ska kunna gå vidare. Men Jalle kunde ha fått lite mer tid i det stora hela faktiskt.

Jag gillar verkligen de här böckerna trots att det inte alltid känns trovärdigt och trots att det ibland blir lite tjatigt. Det här är böcker som jag har svårt att lägga ifrån mig och ofta läser "bara ett kapitel till" av och det är ju ett väldigt gott betyg.
Det blir lite sötsliskigt i slutet men jag gillar faktiskt det. Det känns helt okej att vi lämnar den här gruppen ungefär vid nyårsafton 2010 efter att vi följt dem sedan nyårsafton 2000.

Jag har tidigare även recenserat Högre än alla himlar och Blå koral.


Folk av en främmande stam Författare: Louise Boije af Gennäs. Förlag: Bonnier (2014) Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

 Andra som recenserat boken är bland annat Bokhora och Cissi Grip.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar