lördag 30 augusti 2014

När man tappar intresset för en bok

Det händer ju ibland att en bok känns tråkig även fast man egentligen är intresserad av historien. Det kanske är sättet boken är skriven på, det kanske är någon karaktär eller så är man bara inte riktigt sugen på just den boken just då. Så kände jag för Greven av Monte Cristo tidigare idag. Den kändes seg och ointressant. Jag kände att jag struntade i Edmond Dantés och hans fängelsevistelse.

Sådant här kan störa mig otroligt för ofta så är det så att jag vill läsa boken, jag vill veta hur det slutar och så vidare, men jag känner ändå noll engagemang för boken. När det blir såhär har jag ett litet knep som brukar fungera med de flesta böcker. Är boken filmatiserad fungerar det allra bäst men så länge jag hittar en film eller serie som utspelar sig i samma tid eller på något sätt liknar bokens historia så går det också bra. Jag ser såklart gärna en hel film eller serie men det är inte nödvändigt för att jag ska få upp intresset för boken igen. Det kan räcka med en trailer eller ett avsnitt av en serie för att boken ska kännas intressant igen.

Jag blir faktiskt lite chockad varje gång det här fungerar. Som idag till exempel med Greven av Monte Cristo. Just den här boken har ju filmatiserats ett antal gånger så det finns en del trailers att välja mellan. Jag valde den nedan. En enkel sökning på youtube och nu känns plötsligt Edmond Dantés öde väldigt intressant igen och jag känner mig väldigt angelägen om att han ska få ta ut sin hämnd.


Känslor är fascinerande. På ett ögonblick kan vi ändra sinnesstämning och situationen får en helt annan vinkel.

Hur gör ni när ni tappar intresset för en bok som ni egentligen vill läsa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar