måndag 25 augusti 2014

De skandalösa av Simona Ahrnstedt

Varning för spoilers!

Magdalena Swärd har förlorat allt och står ensam i världen. Hon tar därför anställning som sällskapsdam åt en ung kvinna vars uppgift det är att förlova sig med Greve Gabriel Gripklo som nu eftersöker en hustru. Men när Magdalena och Gabriel möter varandra inleder de en romans som får Magdalena att riskera sin ärbarhet och framtida utsikter till äktenskap.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

De skandalösa är en bra kärleksroman med väldigt många långa, trånande blickar och möten i mörka, avskilda platser. Om det är det man gillar är den här boken perfekt. Själv skulle jag önska lite mer handling utöver romansen mellan Magdalena och Gabriel. Men jag gillar boken då den erbjuder en enkel, avkopplande historia som inte kräver så mycket av läsaren, och ibland är ju det exakt vad man vill ha.

I De skandalösa möter vi flera intressanta karaktärer och ibland önskar jag att vissa av dem skulle ha ägnats lite mer tid. Speciellt gillar jag Venus och Noras kärlek som kändes lite oväntad men ändå på något sätt så självklar. När de seglade iväg tillsammans i slutet jublade jag för mig själv i soffan. Jag skulle ha velat veta lite mer om dem! Det skulle även ha varit intressant att få veta mer om Gabriels andra systrar. Hela familjen kändes full av skandaler, hemligheter och intressanta historier.

I jämförelse med Ahrnstedts böcker Betvingade och Överenskommelser så tycker jag att De skandalösa tappar lite. Både Betvingade och Överenskommelser hade mer handling utöver själva kärlekshistorien och det balanserade upp det hela lite. Men De skandalösa sällar sig såklart ändå in i ledet och Ahrnstedts stil är tydlig. Ahrnstedt har skapat sig ett namn som Sveriges enda romance-författare och det är välförtjänt att hon fått den uppmärksamheten, för hennes böcker sticker verkligen ut bland de historiska romanerna. Jag skulle inte ha något emot att läsa mer av henne i framtiden.


De skandalösa. Författare: Simona Ahrnstedt Förlag: Ponto pocket (2014).
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Min favorit ät Betvingade men jag gillade De skandalösa också. Även jag hade gärna läst mer om Venus och Nora, det finns möjlighet till fler böcker om familjen tycker jag. Men nu har ju Ahrnstedt gått över till något mer samtida som också är bra (En enda natt) men jag föredrar de mer historiska :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det! Det fanns många intressanta karaktärer som mest agerade i bakgrunden. Ja jag såg nyligen det, hade missat det innan, man kanske skulle läsa den också och se hur hennes historier ser ut i vår egen tid? Även om jag, som du, föredrar de mer historiska :)

      Radera