onsdag 9 april 2014

Beauty sleep av Cameron Dokey

När Aurore är liten får hon två förtrollningar kastade över sig. Den ena söker hennes undergång och den andra hennes räddning. Dessa kommer att mötas när hon är sexton år gammal och hon hotas då av en hundraårig sömn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Den klassiska Törnrosa-sagan i ny tappning! En variant av Törnrosa, fast fortfarande i gammalt stuk. Jag älskar den! Aurore är en stark person som vågar trots att hon är rädd. Hon är precis som i den ursprungliga sagan en prinsessa och hon bryr sig om sitt folk. Jag gillar att hon både tampas med adeln och försöker värna om folket. Hennes vilja att hellre jobba hårt med sitt folk istället för att lära sig vett och etikett tillsammans med sin mor får mig att tänka på Merida från Disneys Modig. Och det är såklart en positiv association!

Såklart finns det också en Mr Right, men med två prinsar tyckte jag faktiskt inte att det var fullt så uppenbart som det hade kunnat vara. Jag gillar också Aurores inställning till prinsarna. De står inte över henne på något sätt, hon tar till och med över som tronarvinge över sin kusin och hon visar flera gånger att hon är precis lika värdig som dem att utföra äventyr och leda ett land.

Jag har verkligen fastnat för Cameron Dokeys retellings! De är riktigt bra! Hittills har jag gillat alla väldigt mycket och jag ser fram emot att läsa fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar