lördag 22 augusti 2015

En förtrollad ö, av Nora Roberts

Nell Channing är på flykt från sin make som misshandlat henne. Hon har iscensatt sin egen död och vill nu skapa ett nytt liv i frihet åt sig långt ifrån honom. Så fort hon kommer till Three Sisters Island känner hon sig som hemma. Hon får snabbt ett jobb på öns café och stiftar då bekantskap med ägaren Mia som också sysslar med magi. Hon får snart också kontakt med polisen Zack och hans syster Ripley. Nell skapar ett tryggt liv med vänner, kärlek och arbete. Vad hon inte vet är att hennes make börjat förstå att hennes dödsolycka inte stämmer.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag är inte Nora Roberts största fan direkt men ibland gillar jag verkligen hennes böcker. Det här är en av de gångerna. Jag tror att det är magin som gör att jag faller för boken. Miljöbeskrivningarna går inte heller av för hackor. Boken innehåller såklart också orealistiskt bra sex, himlastormande känslor och lite väl osannolik tur men ibland sväljer jag sådant om det finns annat som väger upp. Och En förtrollad ö har annat som väger upp.

En förtrollad ö är den första delen i en trilogi och vi förstår ganska snart att de andra böckerna lär utgå från Mia och Ripley som blir Nells vänner. Magin är väldigt mycket i centrum i bokens andra halva och det är det som binder dessa kvinnor samman. Och med det som utgångspunkt så vill jag definitivt läsa vidare. Nora Roberts lyckas också väcka mitt intresse för Mia och Ripley som karaktärer och jag läser gärna mer om dem.

Kärlekshistorien är nog det som jag har svårast för och den tar ju såklart allt större plats ju längre boken går. Men man får liksom stå ut med det pluttinuttiga ibland och se till de bra delarna.

Något jag verkligen gillade var som sagt miljöerna! Man vill ju besöka Mias kombinerade café och bokhandel och man vill göra ett besök i Nells mysiga stuga och stå med henne och påta i trädgården och äta hennes middagar i det där lilla köket. Three Sisters Island låter otvivelaktigt som en väldigt mysig plats. Jag skulle nog kunna läsa vidare i trilogin bara för att få återvända till ön igen.

Ser fram emot uppföljarna!


En förtrollad ö. Författare: Nora Roberts. Förlag: Bonnier (2015).
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar