torsdag 19 september 2013

Tills vi kommer hem, av Lynn Austin

Tills vi kommer hem handlar om systrarna Elin, Kerstin och Sofia. Den äldsta systern Elin vill skapa en tryggare tillvaro för sig och sina systrar sedan deras föräldrar dött. Livet på gården i Sverige blir outhärdligt för Elin och hon beslutar sig för att ta sina systrar med sig till Amerika, möjligheternas land. Men utvandringen från Sverige går inte så lätt som de tror och systrarna undrar om de gjorde rätt som lämnade Sverige...
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Jag gillade verkligen Tills vi kommer hem. De första sidorna kändes lite sega men snart tog det fart och ju mer man lär känna systrarna desto mer grips man av deras öde. Sofia kändes till exempel ganska platt som karaktär till en början, men när de väl kommer fram till Amerika blommar hon upp och blir en riktigt intressant karaktär.

På sätt och vis är det en ganska lugn bok som lunkar på i sitt eget tempo utan att bli tråkig, men ibland dras spänningen verkligen upp och jag hade svårt att lägga ifrån mig boken vid ett flertal tillfällen. Ofta känns det som att systrarna inte har någon utväg och det är intressant att se hur historien vänder. Jag gillar också att de har lite skinn på näsan och faktiskt vågar ta risker trots att det många gånger skulle kunna finnas tryggare alternativ.

I slutändan kände jag mig kanske inte helt nöjd med slutet. För att inte avslöja något så kan jag säga att jag tyckte att vissa saker hade kunnat gått på ett annat sätt, men förstår författarens tanke. Jag levde mig in väldigt mycket i karaktärerna och det kändes tråkigt att få lämna dem. Men överlag tycker jag ändå att Lynn Austin, som jag inte läst något av förut, lyckats skriva en väldigt fin bok om kärleken mellan syskon och om att våga möta livets motgångar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar