tisdag 13 januari 2009

Indiansk visdom


Nu har jag läst ut lite smått och gott, tänkte återkomma till Bilbo, Anne på Grönkulla och två pjäser av Shakespeare senare. Jag börjar istället med Vinden är min mor, som är skriven av Bear Heart och Molly Larkin. Boken kretsar kring livet, hur vi väljer att leva och hur vi kan ändra på oss. Bear Heart berättar om sina egna upplevelser som schaman och även hur han tacklat livet, detta blandas med andra små anekdoter.

När jag tidigare nämnde boken i bloggen så var jag väldigt positivt inställd. Med tiden blev jag lite irriterad på den ofta uppkommande hänvisningen till den kristna Guden. Om jag ville läsa om hur man bäst lever sitt liv i tacksamhet till Gud skulle jag ha lånat en annan bok - en om kristendomen. Jag lånade denna då jag har ett intresse för indianer och alltid har haft det. Jag känner lite som så att jag själv hade velat hitta liknelser mellan vad Bear Heart kallar "Skaparen" och den kristna Guden. Men i övrigt var det en fängslande bok som innehåller många visdomsord. Det finns en hel del att tänka över och synsättet är intressant att iaktta.

Egentligen hade jag förmodligen varit mycket mer positivt inställd till boken än vad jag nu låter som, om det inte hade varit för att jag nyligen hört att Bear Heart lär vara en bluff och inte alls någon schaman, stammen som han ska tillhöra lär inte ens ha hört talas om honom. Det här tycker jag är lite synd när det gäller min personliga syn på boken. Jag gladde mig verkligen åt att få en inblick i ämnet och så visar det sig att allting kanske är upp och ned och ingenting stämmer. Jag försöker dock att inte tänka på det så mycket och med vetskapen att jag är rätt källkritisk så kan jag ändå ta till mig en hel del saker och inställningar som boken förespråkar även om jag inte kommer att buga mig inför solen när den står i öst för att visa tacksamhet till Skaparen, eller hur det nu var.
Egentligen är det ju inte så viktigt vem Bear Heart egentligen är, för det intressanta (för mig i alla fall) ligger i att få ta del av en annan människas syn på livet - för sådant intresserar mig i allra högsta grad. Så några böner till solen som han tipsar om kommer jag inte att använda mig utav, men däremot har han gett mig ett och annat att tänka på och det duger bra för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar