måndag 29 december 2008

Min vän Anne


Jag minns tydligt hur många gånger jag läste Anne på Grönkulla som liten. Jag fullkomligt älskade Anne och allting hon råkade ut för. Jag läste den om och om igen. Fullkomligt fascinerad av hela Annes väsen. För mig var hon en vän, en återkommande vän. Såsom andra hade sina låtsas-kompisar, hade jag Anne på Grönkulla. Hon känns som en kär vän från barndomen. Därför blev jag ofantligt glad när jag såg att serien skulle sändas på tv4. Jag blev dock lite fundersam över reklamen för någon vuxen Anne har jag aldrig lärt känna. Jag läste aldrig om henne när hon var vuxen och detta kändes därför lite konstigt för mig. Men jag tänkte att nog måste ju Marilla och Matthew vara med ändå, och jag kände mig faktiskt upprymd över att få se dem gestaltas.

Jag sprang genast iväg till biblioteket (eller sprang var en lögn, biblioteket ligger ca 2mil hemifrån så jag tog bussen) för att leta reda på Anne på Grönkulla så att jag kunde läsa den igen innan serien började. Men väl där insåg jag besviket att de två exemplar som fanns var utlånade. Letade samma dag efter En julsaga av Dickens som inte heller fanns. Jättetrist faktiskt, men jag lämnade ändå biblioteket med en sex, sju böcker. Hursomhelst..
Jag tänkte se serien redan förra veckan men fick för mig att den skulle sändas på tisdagen vilket var fel. Därför såg jag den först idag eftersom första avsnittet sändes i repris imorse. Är faktiskt besviken. Faktiskt jättebesviken till och med! Den Anne som visas här är inte den Anne jag minns! I början fattade jag ingenting och började bara bli mer och mer irriterad över att Marilla och Matthew inte kom. Som jag mindes det så började boken just när Matthew hämtar Anne på stationen. Men det var det ju inte tal om här!

Vi visades rätt tidigt Gilberts grav vilket kom som en mindre chock för mig. De nämnde något om det i reklamen också har jag för mig. Jag visste inte ens att Gilbert var död. Det är ju inget som serien kan lastas för, det är ju bara jag som inte läst så långt. Gilbert var en karaktär som jag verkligen gillade och så visar det sig att han är död. Jag blev helt ställd.
Nåväl tänkte jag, jag ser vidare. Men jag sitter fortfarande och funderar på när den Anne, som jag lärde känna som barn, ska komma? När ska hon komma hem till Marilla och Matthew? Och när ska vi få se hur Anne träffar Diana och Gilbert? Och när ska Anne färga håret grönt? Jag blir helt frustrerad! Här satt jag och var glad över att få träffa Anne, en gammal barndomsvän, och så får jag det här! Ingen bok och en serie som jag sitter helt förbryllad vid och nästan blir arg för att det inte alls är något jag känner igen mig i.

Även om jag knappt vill så kommer jag självklart se det sista avsnittet. Jag hoppas verkligen att vi får se det som jag känner igen där. Och jag ska snarast möjligt antingen köpa eller leta vidare på biblioteket efter Anne. Nu när jag påmindes om henne så saknar jag min gamla kära vän Anne. Och jag tänker inte nöja mig med det där tramset de sänder på tv4. Jag tänker träffa den riktiga Anne, den Anne som var min vän. För det är sannerligen inte den Anne som visas på tv just nu. Uschanemej vad grymt besviken jag är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar