onsdag 11 juli 2018

Ny bok av Katerina Janouch

Jag har nu beställt Budbärarinnan av Katerina Janouch. Jag älskade den här serien förut men har blivit allt mer tveksamt inställd. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om dem längre. Det finns bitar jag gillar och det finns bitar jag är mer tveksamt inställd till. Oftast är det själva deckargåtorna som jag tycker blir lite larviga. Min uppfattning är att de ofta blir lite tillgjorda och att det inte kommer helt naturligt att Cecilia ramlar in i alla de här händelserna. Det känns även som att Janouch egen kritiska syn på det svenska samhällets utveckling sipprar igenom mycket i de senare böckerna, tydligt i tionde boken Vapendragerskan, och enligt min mening känns bilden lite väl nattsvart.


Sedan finns det ju som sagt det jag gillar. Vardagsskildringen, relationerna, hur man hanterar livet och tar sig framåt. Hur man knyter starka band till varandra och vilka band som inte håller när gummibandet töjs ut. I den senaste boken gillar jag också skarpt hur dottern Sofia tar tag i saken på egen hand och hur självsäker hon är. Ibland blir det dock lite slentrian i skrivandet känns det som, just i exemplet med Sofia så är nackdelen i skildringen av henne i senaste boken att det känns som att ungefär hälften, om inte mer, bara handlar om att Sofia tänker tillbaka på uppväxten och hur mycket enklare allt var då. Absolut, ha med det men vi fattade vinken efter tredje gången.


Men jag har då ändå beställt Budbärarinnan. Tror att jag har en önskan om att bli lika fast i den här som jag blev i de första böckerna. Samtidigt förväntar jag mig nog att den ska likna de senare som inte riktigt föll mig i smaken. Men en trogen läsare av serien är jag ju uppenbarligen fortfarande för snart är den i min brevlåda. Håller tummarna för att den ska få mig att minnas exakt vad det är som gör att jag fortfarande läser serien.


Är det någon som hunnit läsa den? Vad tyckte ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar