lördag 14 mars 2015

Tudors funkar i text



TV-serien The Tudors har ju skrivits som böcker och jag blev intresserad av dem när jag såg att de fanns då jag gillade serien väldigt mycket. Jag passade därför på att köpa dem på bokrean och har nu börjat med den första av dem - Ske din vilja.

Hittills är det väldigt mycket från serien. Egentligen är allting taget rakt av. Man har bara skrivit ned det som händer på skärmen så att säga. Men jag gillar det. Hittills är språket helt okej och jag fastnar faktiskt för karaktärerna även i litterär form. Boken behöver dock snart börja fokusera lite på huvudpersonerna annars blir det lite för rörigt med alla dessa människor vi presenteras för. Det kanske funkar i serien men i bokform blir det mest lite tradigt.

Det ska bli intressant att se vart den sista boken slutar, det ser ut som att boken ska behandla säsong tre men eftersom det finns fyra säsonger (och sex fruar) känns det konstigt att sluta med en säsong (och två fruar) kvar.

Nu ska jag återgå till mitt lördagsnöje - Henry VIII's farliga värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar