söndag 8 februari 2015

Sisterhood of the world bloggers award

Jag blev för flera veckor sedan (många veckor sedan) nominerad av Johanna som har bloggen Böcker med Johanna till taggen Sisterhood of the World Blogger Awards. Jag som inte hunnit gjort denna ännu blev jätteglad över nomineringen, stort tack! Sedan kom allting kring julen och hej och hå. Jag glömde helt bort det här - så därför kommer den nu, 1000 år försent men ändå.


Det här är reglerna för taggen:
1. Thank the blogger that nominated you, and link back to their site.
2. Post the award’s logo on your blog.
3. Answer the 10 questions that you have been asked.
4. Nominate 10 other bloggers and ask them 10 questions.


Johannas frågor:

1. Favorit huvudkaraktär och från vilken bok?
Hrm. Extremt svår fråga. Kanske Madicken? Jag gillar hennes livsglädje och hur hon alltid försöker hjälpa andra. Jag tycker också om att vi får se hur hon utvecklas. Hon är inte perfekt. I början tycker hon illa om Mia som har löss i håret och är så dum, men sedan lär hon sig att se bortom fasaden och ser vem Mia faktiskt är och att hon behöver vänner och kärlek precis som alla andra.

2. Den bok/bokserie som har påverkat dig mest?
Oj, så svårt! Jag kan nog inte ge ett enda svar på den frågan och svarar därför att en av de böcker som påverkat mig mycket är En komikers uppväxt av Jonas Gardell.

Bildkälla
3. Film du ser mest fram emot det kommande året?
Den allra sista delen av Hungerspelen - Mockingjay Part 2. Svårt att svara något annat, den känns rätt självklar för mig.

4. Brukar du läsa om böcker?
Absolut! Jag är en sådan person som gärna ser om bra filmer, läser bra böcker flera gånger och så vidare. Jag älskar att läsa bra böcker igen, det är ju som att återse gamla vänner!

5. Med förutsättningen att du läst Harry Potter, vilket elevhem och varför?
Jag har alltid känt på mig att jag skulle passa in i Rawenclaw. Även om Gryffindor trots allt är Gryffindor så tror jag att jag hade hört hemma i Rawenclaw med plugghästarna. Jag är nog inte fullt så modig heller att jag hade fått vara med i Gryffindor.

6. Läsa boken innan filmen, eller spelar det ingen roll?
Definitivt ska boken läsas innan man ser filmen, i alla fall om jag själv får bestämma.

Bildkälla
7. Vilken karaktär ogillar du mest?
En karaktär som jag störde mig enormt på var Dexter i En dag. Jag blir fortfarande lite irriterad när jag tänker på honom. Han var inte alls gullig. Han betedde sig svinigt större delen av boken och ändå vill författaren att jag ska hoppas på att stackars Emma ska bli ihop med honom i slutet. Min recension av En dag hittar ni här, jag kräks lite mer på Dexter där.

8. Läser du helst en bok i taget eller flera på en och samma gång?
Jag vill nog egentligen läsa en bok i taget men det blir alltid så att jag har ungefär fem stycken på gång samtidigt.

9. Den ultimata längden på en bok?
Det beror lite på. Jag gillar att vissa böcker är längre medan andra gärna får vara lite kortare. Generellt sett så gillar jag nog när böcker är omkring 300-400 sidor.

Bildkälla
10. Bästa side-kick karaktären med störst hjärta?
Klurigt värre! Kanske Ron?


Jag gissar att de flesta redan har fått den här awarden men jag nominerar hej vilt och så får ni göra som ni vill:
1. Beroende av böcker
2. romeoandjuliet
3. Jennifers hörna
4. Bokföring enligt Monika
5. Jag och mina böcker
6. Zellys bokblogg
7. BokLiz
8. Bokraden
9. Bokparadiset
10. Bokfreak

Och mina frågor till er som vill svara på dem är:
1. Vilken är den mest skrämmande karaktär du läst i någon bok?
2. Du får träffa en författare - oavsett om denne lever idag eller inte - vem väljer du?
3. Om du kunde hoppa in i en bok och leva där under ett år - vilken bok skulle du välja?
4. Om du fick ändra ett val en karaktär gjort i en bok - vad skulle du ändra?
5. Säg en bok där du blev besviken på slutet och varför.
6. Du är en av häxorna i Cirkeln - vilket element skulle ha varit ditt?
7. Om du skulle skriva en bok idag, vilken genre skulle den tillhöra?
8. Vilken film skulle du vilja var en bok?
9. Vilken bok skulle du vilja se filmatiseras?
10. Vilken bok påverkade dig mest under tonåren?

2 kommentarer:

  1. Jag har gjort den en gång, men dina frågor är så härliga att jag gärna gör dem igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Ska bli roligt att läsa dina svar! :)

      Radera