onsdag 12 november 2014

Läsning i jul

Nu börjar det ju faktiskt närma sig jul även om det kanske känns som att det är långt kvar ännu. Tiden går ju så himlars snabbt! Men snart har vi december här och sedan kommer det gå i en väldans fart ända fram till den 24:e.

Kring jul brukar jag vilja läsa lite böcker med jultema. I år blir det nog ingen beställning av sådana böcker. Istället ska jag försöka vaska ut vad som finns på Storytel. De jag har hittat är visserligen nästan uteslutande Harlequin-böcker, men det kan ju gå ner det med lite då och då. Jag har fyllt min bokhylla som man har som användare i Storytel och några av de böcker som ligger där har jag valt helt baserat på att de har snö, jul eller liknande i titeln, eller för att de har något i den vägen på omslaget. De böcker jag hittat hittills och som kommer att bli min julläsning i år är:

Att falla med snön av Sarah Morgan
På ett villkor av Nora Roberts
Stjärnor över Dublin av Sherryl Woods
Coming home for christmas av Julia Williams
A merry little christmas av Julia Williams
Ett mirakel till jul av Kate Hardy
Strålande jul, struliga jul av Fiona Harper
Home for christmas av Annie Groves
Bröllop till jul av Carole Mortimer, Gayle Wilson & Amanda McCabe
Vår första jul av Susan Meier


Jag kommer såklart också läsa delarna i Astrid Lindgrens underbara böcker som handlar om julen och självklart också En julsaga av Charles Dickens. En julsaga finns som ljudbok på Storytel, både på svenska och engelska och jag är faktiskt ganska sugen på att läsa den själv (har en engelsk utgåva), lyssna på den på svenska och lyssna på den på engelska. Ja, jag älskar En julsaga. Jag kommer såklart också se en del filmatiseringar av den nu kring jul. Den är ju underbar!

Läser ni typiska julböcker kring jul? Vilka då i sådana fall?

8 kommentarer:

  1. Ja snart dags att börja med julböcker och filmer :) Harlequin har mest julböcker över lag och de går ju ner för att man ska få lite extra julstämning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tänker lite likadant - Harlequin är ju kanske inte de bästa böckerna man läst men de går snabbt att läsa och man får julstämning :)

      Radera
  2. Jag vill alltid läsa julböcker kring jul men det blir aldrig så.. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar också tänka så och så blir det ändå bara en bok eller så, men i år ska jag försöka få ordning på det där haha ;)

      Radera
  3. Tiden kring julen har en tendens att försvinna så det brukar bli svårt att hinna med läsning. Men jag skulle gärna vilja läsa en julbok och hade inte tackat nej till "På ett villkor" av Nora Roberts. Får se om jag kanske hinner i år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kanske inte alls hinner alla de här, men jag ska försöka hinna med en del av dem i alla fall :)

      Radera
  4. Har tänkt läsa Hundar hus och hjärtats längtan av Lucy Dillon under jul och hinner jag så läser jag även Och så levde de lyckliga av samma författarinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kanske vore något! Ska kanske titta närmare på dem också :)

      Radera