söndag 8 mars 2009

Söndagscitat - Harry Potter och halvblodsprinsen

””Dessutom har du varit med om all den där förföljelsen från Ministeriet när de påstod att du var otillräknelig och en lögnare. Man kan fortfarande se märkena där den där ondskefulla kvinnan tvingade dig att skriva med ditt eget blod, men du höll ändå fast vid din historia…”
”Man kan fortfarande se var de där hjärnorna virade sig runt mig på Ministeriet, titta”, sa Ron och drog upp ärmarna.
”Och dessutom har du vuxit nästan tre decimeter under sommaren”, avslutade Hermione utan att låtsas om Ron.
”Jag är lång”, sa Ron utan anledning.”

Ja, Harry Potter ja. Närmare bestämt den sjätte i ordningen – Harry Potter och Halvblodsprinsen. Jag ser verkligen fram emot att få se den sjätte filmen och hoppas att de gör något bra av den.

Detta är på sätt och vis är en av de bästa böckerna och på sätt och vis en av de sämre. Saken är väl den att det inte händer så mycket i själva kriget – på den punkten är det ju rätt dött. Däremot så händer det ju en massa andra roliga och intressanta saker. Till exempel så får vi ju åter träffa Malfoy som varit lite i skymundan innan, en mycket intressant karaktär som är en av mina favoriter.

Citatet ovanför tycker jag speglar lite tonen på boken, utan att det avslöjar någon större händelse eller utveckling. Den är lite lättsammare än de andra kan jag tycka då det fokuserar mycket på relationer och kärlek vilket skiljer sig lite från den kamp mot det onda, tortyr och förräderi som de andra böckerna svämmar över av. Sedan finns en hel del sådant här också såklart, men det är lite som en semester, en laddning inför den slutgiltiga striden. Och självklart är det ju inget fel på det – tvärtom är det här en av mina favoriter. Om inte annat så för att Ron ofta påpekar oväsentliga saker som att han är lång. ;)

(Bilden är en av de som har släppts från sjätte filmen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar