måndag 9 maj 2016

Jag utan dig av Kelly Rimmer

Callum arbetar på en PR-byrå i Sydney men bor utanför storstaden. Av en slump träffar han en dag på vägen hem den engagerade miljökämpen Lilah. Deras förhållande blir snabbt intensivt och de faller båda för varandra. Lilah försöker dock ta avstånd från Callum och vill inte släppa honom in på livet. Hon ger till sist upp och låter känslorna ta över. Men i takt med att deras förhållande blir allt starkare blir Lilah svagare och trots att hon försöker dölja symtomen för Callum blir det tydligt att Lilah inte är frisk.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Jag utan dig

Jag utan dig är en väldigt fin bok. Såklart ganska förutsägbar men det är inte i själva händelserna som bokens stora behållning ligger, utan i känslan. Kelly Rimmer är en ny författare för mig men jag blev genast intresserad av att läsa mer av henne. Hennes språk flyter så lätt och samtidigt får hon till många riktigt snygga meningar som jag stannar upp vid och funderar över. Hon lyckas också, kanske framförallt, få fram en väldigt fin känsla i boken. Jag hade svårt att lägga den ifrån mig.

Jag utan dig handlar mycket om att leva och att ta tillvara på den tid vi har. Att inte låta livet gå förbi oss. Jag gillar att Rimmer här trycker på de små sakerna. Att uppskatta sådant som växer, att äta en god glass och att få rensa i trädgården. Att ta tillvara på livet behöver inte nödvändigtvis innebära stora handlingar och förändringar, utan kanske snarare att se och uppskatta det som finns intill oss.

Boken marknadsförs som ett måste för de som gillade David Nicholls En dag, Jojo Moyes Livet efter dig eller Nicholas Sparks Dagboken. Jag förstår tanken. Kanske inte riktigt En dag, men Livet efter dig och Dagboken. Absolut. Men jag tycker nog att Jag utan dig ännu mer påminner om Nicholas Sparks Undrens tid där Landon träffar Jamie, de är väldigt olika men faller för varandra. Deras förhållande utvecklas snabbt och Jamie får Landon att se på livet och världen på ett nytt sätt. Men Jamie undanhåller för Landon att hon är obotligt sjuk. Så ja, en hel del likheter med Jag utan dig. Men det gör inte så mycket på samma sätt som att man inte bryr sig om att man förstår hur boken ska sluta efter att ha läst handlingen. Det är så mycket känslor i boken att det väger upp. Jag skrattar, gråter och vänder blad snabbt för att få fortsätta läsa.

Jag utan dig är allt det jag hoppades att den skulle vara. Den får mig att fälla en tår men utan att bli för klyschig. Det är en underbar bok i sin genre och jag vet redan en rad personer jag kommer rekommendera att läsa den.

Stort tack till Modernista för recensionsexemplaret!

----------------------------------------------------------------------------------------------
Jag utan dig. Författare: Kelly Rimmer. Förlag: Modernista (2016).
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Andra som skrivit om Jag utan dig är Hyllan, Beas bokhylla, Boktok73 och Bims blogg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar