söndag 27 december 2015

Söndagscitat - Barnen på Bråkmakargatan

"Nu i julas, då önskade jag mej skidor i julklapp. Och därför var jag så rädd att det inte skulle bli nån snö. Lotta ville också att det skulle bli snö, för hon önskade sej en kälke. När vi lagt oss en kväll strax före jul så sa Lotta:
- Jag har bett pappa om en kälke, nu ska jag bara be Gud att det blir snö annars kan jag inte åka.
Så här sa hon:
- Käre gode Gud, gör så att det blir snö nu mesamma. Tänk på dom stackars blommorna, dom behöver ett varmt täcke när dom ligger i jorden och sover och har så kallt.

Sedan kikade hon opp över sängkanten och sa till mej:
- Den här gången var jag väl finurlig, jag sa inte snön skulle vara till min kälke."


Barnen på Bråkmakargatan, av Astrid Lindgren (s. 124).




 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar