söndag 12 april 2009

Söndags citat - En komikers uppväxt

Det är ju påsk och allting så därför valde jag ett citat med koppling till dagen. Således kommer här en bit ifrån En komikers uppväxt av Jonas Gardell;

"Ritva har kommit hem från Solveigs Livs. Hon stiger ur bilen med matkassarna.
- Och vad håller ni på med? frågar hon misstänksamt.
- "Jesus återuppstår ifrån de döda."
- Och Juha är Jesus och jag är ängeln och pappa är stenen som är framför graven, förklarar Marianne.
- Soluret välte, säger Bengt. Satans skit!
- Han är världens sämsta sten, klagar Juha, han bara pratar hela tiden. Om du vill kan du få vara de tre sörjande kvinnorna.
- Nej tack lille vän, säger Ritva, herregud Bengt, varför lånar du dig till de här sagorna?
- Det är inga sagor! protesterar Juha och Marianne samstämmigt.
Ritva himlar med ögonen och går mot huset med kassarna.
- Jag har fått barn som tror på Gud. Vad har jag gjort för fel i min uppfostran?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar