onsdag 18 november 2015

En tillfällig lösning av Denise Rudberg & Hugo Rehnberg

I En tillfällig lösning möter vi Lisen och Teddy. Lisen trodde att hon hade det perfekta livet med ett bra jobb, man och barn tills hennes man en dag plötsligt meddelar att han vill skiljas. Lisen måste nu möta livet som ensamstående varannan-vecka-mamma. Teddy lever däremot livet för stunden och spenderar pengar så fort de kommer i hans hand. När han visar sig ha stora skulder och blir vräkt från sin lägenhet ställs hans liv på ända.
----------------------------------------------------------------

En tillfällig lösning är en lättsam bok som roar för stunden men inte så mycket mer. Jag fastnade nog aldrig helt och hållet för den. Den är absolut skön att läsa och jag kände inte att jag behövde engagera mig så mycket, vilket ibland kan vara skönt. Men det var något i boken som saknades för att jag skulle känna det där suget att läsa vidare och viljan att ständigt plocka upp boken igen.

Jag gillar dock ändå Lisen och Teddys karaktärer. Jag har lite svårare för Teddy till en början men tycker att han växer under bokens gång och jag gillar honom mer i slutet av boken än i början. Lisen känns på många sätt ganska slätstruken till en början men överraskar flera gånger och blixtrar till då hon står upp för sig själv. Det gillar jag. Det behöver inte alltid vara så stort heller, även om vissa stunder i boken blir mer dramatiska. Jag uppskattar nästan mer när Lisen står upp för de små sakerna som är viktiga för henne och hur hon vägrar att vara någon hon inte är.

Tyvärr är nog inte En tillfällig lösning en bok som stannar kvar i minnet någon längre stund. I alla fall inte hos mig. Men ändock en bok som roar lagom för stunden. En tillfällig förströelse.



En tillfällig lösning. Författare: Denise Rudberg & Hugo Rehnberg. Förlag: Lind & Co (2015). Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar