torsdag 10 oktober 2013

The Queen's sorrow av Suzannah Dunn

I The Queen's sorrow får vi följa den spanska mannen Rafael som vistas i England med anledning av äktenskapet mellan Mary Tudor och den spanska prinsen Philip. Rafael följer det politiska klimatet i landet och hur folket blir allt mer negativt inställda till Mary.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Usch, vad besviken jag blev på den här boken! Jag ville ju läsa om Mary men jag tyckte att hon var med alldeles för lite och det handlade i stor utsträckning om Rafaels olika problem. Utifrån vad jag läst om boken fick jag uppfattningen att Rafael skulle vara närmare Mary och vistas i hennes direkta närhet i mycket högre grad än vad han gjorde.

Jag har hört mycket gott om Suzannah Dunn och kanske gav inte just den här boken henne rättvisa. Hon skriver emellertid bra och tar med lagom mycket detaljer och förklaringar för att läsaren ska förstå det politiska klimatet och de vändningar som sker. Jag tror dock att The Queen's sorrow skulle ha vunnit väldigt mycket på att ha med mer av Mary, kanske rentav ha henne som huvudperson alternativt ha en huvudperson som står henne närmare en Rafael som huvudperson, kanske en hovdam?

Det här var den andra boken jag läste i mitt Historietema med familjen Tudor i blickfånget och man får väl hoppas att det blir bättre när jag läser vidare. Har ytterligare en bok med Suzannah Dunn med så jag hoppas att den imponerar mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar