måndag 19 augusti 2013

Bröderna Grimm x3

Pojken med segerhuvan
Det här är helt klart en favorit! Den handlar om en pojke som vid födseln får en spådom som innebär att han kommer att gifta sig med rikets prinsessa som vuxen. När kungen får reda på det gör han allt för att bli av med pojken.
Jag gillar de många vändningarna i den här berättelsen och slutet när kungen får vad han förtjänar är ju riktigt klockrent!

Månen
Den här sagan fascinerar mig! Den handlar kort sagt om hur månen hamnade i underjorden och väcker de döda. Så många intressanta aspekter och jag fick massa spännande bilder i huvudet när jag läste den. Hade totalt glömt bort den trots att jag läst den tidigare. Någon som vet om denna kanske kan finnas som bilderbok? Skulle vara kul att se!

Bord duka dig
En klassiker om bord som dukar sig och åsnor som mjölkar guld. Inte en av mina favoriter, men helt okej. Den här har man ju hört ett flertal gånger, tror den skrivits i många olika varianter. Har för mig att Disney hade en variant i Kalle Ankas Bokklubb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar